Osmanlı dönemi Türk mimarisinin 17. yüzyıl’da meydana getirdiği en güzel eserlerden olan, Topkapı Sarayı’nda kutsal emanetler bölümünün yanında dördüncü avlunun içindeki köşk, Sultan IV. Murat tarafından 1635 yılında Revan (bugünkü Ermenistan’da Erivan) zaferinden sonra Mimar Kasım Ağa’ya yaptırılan, Kendisinden birkaç yıl sonra yapılan Bağdat Köşkü’nün daha ufak ölçüdeki benzeri olan, Sultanların sarıkları burada saklandığından Sarık […]
Osmanlı dönemi Türk mimarisinin 17. yüzyıl’da meydana getirdiği en güzel eserlerden olan,
Topkapı Sarayı’nda kutsal emanetler bölümünün yanında dördüncü avlunun içindeki köşk,
Sultan IV. Murat tarafından 1635 yılında Revan (bugünkü Ermenistan’da Erivan) zaferinden sonra Mimar Kasım Ağa’ya yaptırılan,
Kendisinden birkaç yıl sonra yapılan Bağdat Köşkü’nün daha ufak ölçüdeki benzeri olan,
Sultanların sarıkları burada saklandığından Sarık Odası adıyla da anılan Revan Köşkü,
Kesme taş malzemeyle inşa edilen köşkün güneydoğu terasındaki dört burmalı direk üzerine oturtulan ahşap bir çatıdan oluşan kameriyesiyle ayrı bir görünüme sahip olan,
Sekiz cephesi bulunan üst pencereleri çok zarif vitraylarla kaplı pencere kapakları ise
Sedef kakma usulü süslenen,
Duvarları içeride ve dışarıda üst hizada çinilerle kaplı olan,
Üsttekiler renkli cam olmak üzere iki sıra pencere ile mekan aydınlatılan,
Dolap ve pencere kapakları sedef kakmalı olan,
Üç eyvanlı (teras, balkon, sundurma) olan Lale Bahçesi’ne bakan doğu cephesindeki eyvanların arasındaki kameriyenin tavanında Kaside-i Bürde’den (İmam-ı Busayri’nin, Sevgili Peygamberimiz Hazret-i Muhammed’i övmek için yazdığı ünlü şiiri) bazı ayetler olan,
Eyvanların tonozları çok zengin yaldızlı ve zevkli nakışları ile bezenen,
Eyvan tavanlarındaki işlemeler ve ahşap üzeri Edirnekari süslemeler devrin seçkin örneklerinden,
Tavanlardaki sonradan restore edilen altın yaldızlı ve renkli zengin rumi kompozisyonlar zamanın tahribatına rağmen orijinal biçimleri bozulmadan günümüze ulaşan,
1733 yılında I. Mahmud Köşkün ahşap dolapları içinde has odalılar için
Değerli ve tarih kitapları ağırlıklı vakıf kitaplık oluşturan,
III. Osman ve III. Mustafa tarafından geliştirilen bu vakıf kitaplık,
Saray müze olunca Saray Kütüphanesi koleksiyonuna dahil edilen,
Kubbesi altın yaldızla işli, kubbe kenarında, tavan nakışları deri üzerine yapılan,
Kubbe içi süslemeleri Sultan Reşad dönemine ait olan,
Kubbenin dört penceresi yapının ışık alma özelliğini oluşturan,
Merkezi mekana kubbe kasnağı hizasında Bursa kemeriyle açılan eyvanların
Tavanları ahşap aynalı tavan şeklinde olan,
İçerde kubbe, sekizgen kaideye geçiş elemanı olmadan doğrudan oturmakta olan,
Dış cephede kubbe etekleri eyvanların üzerinde geniş bir saçak halinde devam eden,
Padişah’ın günlük yaşamıyla ilgili olarak inşa edilen daha sonra da Has Oda Kütüphanesi’ne dönüşen,
Mimari bakımdan dikkat çeken, zengin bir görünüşü olan Revan Köşkü…
Revan Köşkü, IV. Murat tarafından yaptırılan,
En güzel eserlerden olan
Varlığıyla dikkat çeken
Ağa Kasım’ın yaptığı,
Ne güzel köşktür O,
Kubbesi altın yaldızla işli
Örnek olan diğerlerine
Şaşaalı, zengin görünüşlü
Kesme taşla yapılan
Üç eyvanı olan ne güzel köşktür O.