Şehzade Abdülmecid tarafından yazlık konut olarak kullanılan Bağlarbaşı Korusu’ndaki tarihi köşk, Sanatsever olan Abdülmecid dönemin sanatçı, edebiyatçı ve siyasetçilerini topladığı kültür merkezi İşlevi gördüğü köşkün giriş kapısındaki kitabede ‘’Allah’tan başka galip yoktur’’ ve ‘’Allah adaleti, iyilik yapmayı, akrabaya bakmayı emreder’’ yazılı ayetleri olan, Mimarı bilinmeyen köşkün dış cephesi dikdörtgen ve kare panolarla bölümlenen, Kalem işleri […]
Şehzade Abdülmecid tarafından yazlık konut olarak kullanılan Bağlarbaşı Korusu’ndaki tarihi köşk,
Sanatsever olan Abdülmecid dönemin sanatçı, edebiyatçı ve siyasetçilerini topladığı kültür merkezi
İşlevi gördüğü köşkün giriş kapısındaki kitabede ‘’Allah’tan başka galip yoktur’’ ve
‘’Allah adaleti, iyilik yapmayı, akrabaya bakmayı emreder’’ yazılı ayetleri olan,
Mimarı bilinmeyen köşkün dış cephesi dikdörtgen ve kare panolarla bölümlenen,
Kalem işleri ile süslü olan panolar ve çatının geniş saçakları bulunan,
Çini, çeşme, şömine ve duvarların süslediği iç mekanda Avni Lifij’in yaptığı duvar resmi olan,
Mermer havuzlu büyük salon ve üst kat pencerelerinde özenle yapılmış vitraylar olan,
Mısır Hıdivi İsmail Paşa tarafından av köşkü olarak yaptırılan ölümünden sonra oğlu Mahmud Hamdi Paşa’ya kalan ve Sultan Abdülhamid zamanında satın alınıp Şehzade Abdülmecit’e tahsis edilen,
Köşke yerleşince esaslı bir dekorasyon değişikliği yaptıran Abdülmecid Efendi,
Ana giriş kapısı ve her iki yanındaki anıtsal duvarı planlayan ve doğu giriş sofasındaki duvarda bulunan Aşk Çeşmesi adlı figürlü manzaralı resim Abdülmecid Efendi ve Avni Lifij tarafından tasarlanan,
Günümüze ulaşmayan harem binalarının ahşap olduğu söylenen köşkün,
Yüksek duvarları, muhteşem giriş kapısı ve saçağı dikkat çeken, büyük koruluğun içinde
yer alan yapı Selamlık Binası ve kapısı mimari ve işçilik bakımından dikkat çeken,
Kagir kısımları çok sağlam olan kapının ahşap kısımları yenilenen,
Üç katlı ve bir katı 600 m2 olan köşkün büyük bir eyvanla girilen zemin katı muhteşem olan,
Giriş kapısı zemini çini kaplı büyük bir sofaya açılan, sofanın sağında eyvan, solunda anıtsal merdiven, Dört köşede dört oda bulunan ve çini kaplı koruyucu üstündeki kitabelerde
‘’Allahım Bizi ateşten koru, azat et, iyilerle beraber cennete koy’’ayeti yer alan,
Sultan Mehmed Reşad’ın tuğrası olan çeşmenin üstünde ‘’Padişahım çok yaşa’’ yazısı olan,
Çinili panonun üstündeki kitabede ise ‘’Her şeyi sudan yarattık’’ ayeti bulunan,
Bir köşesinde ise yapımcısı Muhammed Emin b. Telamiz-i Muhammed Hilmi Kütahya 1321 yazan,
Orta sofalı plan tipi olan Türk Evi geleneğinin bir örneği olan tavan mimarisi ve dekorasyonu
açısından ilgi çeken köşkün Kütahya çinileri yer yer altın varakla bezeli olduğu görülen,
Aşk Çeşmesi adlı resimde resmedilen akasya ağacı halen köşkün bahçesinde anıların sessiz tanığı olan.
Abdülmecid Efendi Köşkü
Bağlarbaşı korusundaki tarihi köşk
Devrinin en özenle yapılanı
Üç katlı süslü olan
Layık olan Şehzade’ye
Mimarı bilinmeyen
En güzel duvar resminin süslediği
Canı gönülden
İçtenlikle seve seve paylaşılan
Dört duvardaki
En güzel ayetler
Figürlü manzaralı
Efendi Abdülhamid’in tasarladığı
Nadide resimlerden
Duvarı süsleyen
İsmi Aşk Çeşmesi olan
Köşkün en güzeli
Özeli
Şaşaalı olanı
Kompozisyonu doğa ve mimari
Üzerine bütünleşip göz kamaştıranı…